2018. május 4., péntek

Fékrendszer javítása - tárcsafék

A tárcsafékeknek két változata létezik: a merev nyerges és az úszónyerges tárcsafék. A kettő közt az a különbség, hogy a merev nyergesnek mindkét oladál van egy-egy fékhenger, míg az úszónyergesnél csak az egyik oldál van fékhenger. 
A tárcsafékek előnye, hogy hosszabb idejű fékezés közben a fékhatás alig csökken, az öntisztitó hatás jó (centrifugális erő), egyszerű a karbatartás. Hátránya hogy a rögzitőfék nehezen oldható meg, és a fékbetét gyorsan kopik. Az úszónyerges tárcsaféknél a folyadék kevésbe melegszik, mivel csak egy dugattyúfelület veszi át közvetlenül a hőt.

Most nézzük hogyan is kell a fékbetétet, illetve a féktárcsát kicserélni. 
Nem ajánlott az autót csak az emelőn hagyni. Inkább a nagy tuskó, vagy speciálisan erre készített eszközt használjunk. Miután ez megvan kezdhetünk is neki a munkának. Tipp: a csavarokhoz hátúl jobban hozzáférünk ha elfordítjuk a kormányt. 
A rögzitőcsavar egy 7mm-es imbusz kulcsal lehet kicsavarni

Először a vezető rugót patitjuk ki a helyéről egy csavarhúzóval, majd a rögzítőcsavart vedő sapkát. A rögzítőcsavart ( mely egyben a vezetőcsavar is) egy 7 mm-es imbuszkulcsal csavarjuk ki. Kettő van, egy felül, egy pedig alul. Mikor az utolsót kicsavarjuk akkor vigyázni kell nehogy a féknyereg nehogy megsértse a fékcsövet mikor leeseik. Fojuk meg, és tegyük egy olyan helyre, ahol nem lóg.

A rúgó fogja a másik oldalon a féknyerget

Ha ez megvan, akkor szedjük ki a fékbetéteket a helyükről. Némely autónál egy kopásérzékelő van rajta a fékbetéten, mely ha elektronikus vigyázni kell vele!   
A tartót két 17-es csavar tartja. Ezek a csavarok sokszor eléggé be vannak ragadva. A tárcsát általában egy vagy két 12-es csavar, vagy egy sima csavar tartja. 

Drótkefével takarítsuk le, és kenjük be rézpasztával

Ha a régi tárcsát és fékbetétet kivánjuk használni mert még nincsenek annyira elkopva, és valami más ok miatt kellett szétszedni a féket, akkor csiszoló papírral szépen csiszoljuk le a féktárcsát és a fékbetétet, különösen a széleit. A féktárcsát féktisztítóval mossuk le, majd töröljük le mielőtt visszakerül a helyére. A tartót drótkefével alaposan, különösen a fékbetétek helyét, jól takarítsuk le.
A tartót rögzítő csavarok menetére csavarrögzítőt tegyünk. Ez segít abban hogy a vibrációtól ne lazuljanak ki, és megvédi a korróziótól is. 

Takarítsuk le, és fékpasztával kenjük be

A fékbetétek alsó és felső részét (tartó és a betét érintkezési pontjait) rézpasztával be kell kenyni. Ez segíteni fog abban, hogy a betét ne szorúljon be, és fogja a féket folyamatosan. Sok esetben ajánlatt a fékbetét hátulját is bekenyni, de mivel a betét alapból el van látva egy külön hátlappal mely megakadályozza, hogy a betét hozzáragadjon a nyereghez, ezért ezt nem kötelező bekenyni. A tárcsa, és a betét kezé semmilyen zsír nem kerülhet! Ha új féktércsa, és/vagy fekbetétek vannak, akkor a fékdugattyút vissza kell nyomni. Szorító segítségével ez könnyen megoldható. 

Párszor nyomjuk meg a féket, hogy minden a helyére menjen

Már majdnem készen vagyunk. Már csak a féknyerget kell visszatennünk, és mehet föl a kerék. Amit fontos még megjegyezni. Mikor a féknyerget rögzitő csvarokat tesszük vissza e helyére, ne legyen rajta semmi rozsda, a gumi tömítés tartón jó legyen, és fékpasztával kenyjük be. Miután visszacsavartuk, és megszorítottuk, tegyük vissza a porvédő sapkát. 
Tipp: Ha már itt vagyunk, ajánlott a fékket légteleníteni. Csak nyomjuk be a fékpedélt, egy csavarhúzó, vagy egy nagy cső segítségével. Támasszuk ki a székkel, és nyissuk ki a légtelenítő szelepet. Csak fékfolyadék jöhet ki, ha nem, akkor ismételjük meg a folyamatot, addig amíg minden levegő ki nem jön. Ellenőrizzük a fékfolyadék szintet a tartályban.

És ha már itt vagyunk. Ha nyikorgó, vagy bármi fura hangot hallunk fékezéskor, akkor az alábbi okok lehetnek:
  • kopott féktárcsa
  • kopott fékbetét (bizonyos típusoknál a kopás érzékelő hozzáér a tárcsához jelezve, hogy cserére szorul)
  • porvédő lemez hozzáér a tárcsához
  • a fékbetét a tárcsa széleihez hozzáér
  • kosz szorult a tárcsa és betét közé







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése