2018. április 20., péntek

Milyen gyújtógyetyát vegyünk?

A gyújtógyertya a benzinüzemű autók motorjaiban alkalmazzák, és nagyon fontos szerepet játszik abban hogy az autónk motorja hogyan működik. A gyújtótekercs által felhalmozott energiát a gyújtógyertya vezeti az égéstérbe és a nagyfeszültség hatására a gyertya elektródái közt szikra keletkezik, ami az összesűrített benzin levegő keveréket lángra lobbantja. Számos követelménynek kell eleget tennie, és igen komoly igénybevételnek van kitéve: magas hőmérséklet (1000 °C -ig), nagy nyomásigadozások (80 bar-ig), stb.

Alacsony és magas hőértékű gyújtógyerta (forrás: iwk.hu)

A hőérték az egyik legfontosabb tulajdonsága a gyújtógyertyának. Ha a gyertya hőmérséklete túl alacsony akkor nem fog tudni megfelelően öntisztúlni, és a lerakodások miatt gyújtáskimaradás veszélye fennáll. Ha a gyertya hőmérséklete túl magas, akkor előgyújtás keletkezik a túl forró részek miatt, a gyertya tönkremegy és a motor is károsodik.


A meleg (alacsony hőértékű) és a hideg (magas hőértékű) gyújtógyertya közti különbség lényegében az, hogy a meleg gyertya alacsonyabb hőmérsékletnél éri el a működési hőmérsékletet mint a hideg gyertya mivel kevesebb hőt vezet el. Viszont a meleg gyertya könnyebben túl tud hevülni.

Képtalálat a következőre: „lpg spark plug”
Különböző kialakítású gyújtógyetyák (forrás: brisk.rs)

Sok fajtájú gyertya létezik. Köztük van olyan mely hosszabb élettartamot, nagyobb teljesítmény, alacsonyabb üzemanyag fogyasztást, kisebb káros anyag kibocsájtást ígér. Ebben az esetben mégis melyiket válasszam teszi fel a kérdést a vásárló? A válasz egyszerű. Azt a gyújtógyertyát vegyük meg az autónkba, melyre tervezve lett. Az már nem számít, hogy melyik gyártótól van ha az minőséges (NGK, Bosch, Denso, stb.). A nem megfelelő gyertya problémákat fog okozni, jobbik esetben nem fog semmi se változni, rosszabbik esetben a motor károsodik és a gyújtásrendszer meghibásodik.


Egyre népszerűbbek az un. irídium gyertyák. Ez annak az oka, hogy az irídium keményebb anyag  mint a platina, nikkel és a réz, ezért ezeknek a típusú gyertyáknak az élettartamuk hosszabb, viszont csak azokban az autók motorjaiban lehet őket alkalmazni melyek erre lettek tervezve! Csak azért mert az eladó azt mondja, hogy az irídium gyertyák a legmodernebb gyertyák, még nem jelenti azt hogy minden autóhoz ez a legmegfelelőbb. Sokan meg arra panaszkodnak, hogy kopogni kezd a motor (öngyulladás), és ez károsítja. A gyártók sok időd töltenek a megfelelő gyertya megtervezésére. Mivel minden motor más, ezért nem lehet minden motorhoz ugyanazt a gyújtógyertyát használni, mivel miden egyes gyertya jellemzői különböznek. A gyertyák jellemzői a hőérték, elektródák távolsága és helyzete az égéstérben. Nem jelenti azt ugyan, hogy más fajtát nem birunk kipróbálni. Ekkor azonban figyelembe kell venni, hogy az elektróda távolság, és kialakítása miatt, a gyújtást is állítani kell. Ez régi (hagyományos) gyújtással szerelt autókon manuálisan, a többin az autó vezérlő elektronikája kell, hogy állítson. Ez időbe telik.

Képtalálat a következőre: „spark plug electricity conductivity”
Elektromos vezetőképesség (forrás: briskusa.com)
Egy bizonyos megtett kilométer után a gyújtógyertyát cserélni kell, mivel üzemelés alatt a gyertya elektróda távolsága növekedni fog. Ha nem cseéljük időben, akkor akár a gyujtásrendszer meghibásodásához vezet. Az elektróda távolság növekedésével a feszültség is növekedni fog, hogy szikra tudjon keletkezni, és ha ez túl sokáig tart, akkor a rendszer meghibásodik a túl nagy terhelés miatt.
A gyertyák arra is jók, hogy a motor állapotáról adjon információt. A motorból kivett gyertya akkor jó, ha barna vagy világos szürke színű. Ha mondjuk fekete, akkor az a túlzott üzemanyag fogyasztást jelenti, vagy nem tud megfelelően öntisztúlni. A túl fényes gyertya pedig a túlmelegedés miatt van, vagy túl kevés üzemanyagot kap. Ha azt látjuk hogy tele van lerakodással, akkor az túlzott olajégetésre, rossz minőségű üzemanyagra, vagy nincs jól beállítva a gyújtás jellemző.

Gyertya állapotai hőmérséklet szerint (forrás: ngksparkplugs.co.za)


A gyertya cseréjekor a legfontosabb szabály, hogy csakis hideg motornál szabad cserélni! Különösen igaz ez az alumínium hengerfej esetében, mivel az alumínium puhább anyag az acélnál. Meleg motor esetében a menet könnyebben megsérül, és a javítás sok esetben a hengerfej cseréjével lehet orvosolni csak. Ha nem vagyunk biztosa benne hogy mennyire kell meghúzni a gyújtógyertyát akkor nyomatékkulcsot használjunk, és a gyártó által előírt nyomatékra húzzuk meg! A nem megfelelően meghúzott gyertya számost problémát tud okozni. Becsavaráskor ügyeljük arra hogy a gyertya megfelelően lett becsavarva, csak ezután húzzuk meg gyertyakulcsal! A menetet semmilyen berágódás elleni anyaggal nem kell bekenni, ugyanis a mai gyertyák menete már alapból úgy készülnek hogy a menet berágódás elleni védőréteggel van ellátva (pl. cinkkel). 

A gyertyák meghúzni nyomatékai a menet átmérője szerint a következők:
  • 18 mm: 35 - 45 Nm
  • 14 mm: 25 - 30 Nm
  • 12 mm: 15 - 20 Nm
  • 10 mm: 10 - 12 Nm
  • 8 mm: 8 - 10 Nm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése