2018. június 10., vasárnap

Gépjárművünk karbantartása

Minden gépjármű karbantartást igényel, hogy megfelelően működjenek.  A karbantartás hanyagolása súlyos hibákhoz vezethet, és akár többszöröse lehet az anyagi kár, így nem érdemes ezen pénzt spórolni, főleg akkor ha hosszabb ideig kívánjuk használni.

A motorolaj rendszeres cseréje: Az egyik legegyszerűbb módja annak, hogy autónk motorja hosszú életű legyen. Minden gyártó elő írja, hogy milyen motorolajat, szűrőt kell használni, valamint azt hogy milyen gyakran kell cserélni. Hogy most ki milyen gyakran cseréli a gyakorlatban az mindenkinek a saját dolga, de ajánlott 10.000/12.000 km után cserélni ha szintetikusat használunk, más esetben cseréljük gyakrabban. Minőséges olaj, illetve szűrő nagyban hozzájárul a motor megfelelő működéséhez.

Évente egyszer cseréljük!


Levegőszűrő ellenőrzése: Sokan nem gondolnak rá, pedig igenis fontos része a karbantartásnak. A szűrő megakadályozza, hogy apró szemcsék kerüljenek az égéstérbe, mely komoly károkat tud okozni. A levegőszűrő olcsó, nem érdemes rajta spórolni. Az olajcserékor ellenőrizzük!

Nem érdemes spórolni vele


Hűtővíz ellenőrzése/cseréje: Vizsgáljuk meg a hűtővíz színét, és szintjét. Ha tiszta, és élénk piros/rózsaszín színű, akkor jó, más esetben cseréljük. Bizonyos helyzetekben ki is kell mosni a rendszert, erre megfelelő vegyszerek is léteznek. Általában öt évente kell cserélni. A fagyállónak számos feladata van: 
  • túlmelegedés ellen véd (forráspontot megemeli)
  • fagyás ellen véd (mondjuk ez eddig is logikus volt)
  • korrózió ellen véd
  • kenyi a vízpumpát 
Balról a régi, jobbról a friss hűtőfolyadék


Bizonyos idő után a fagyálló már nem tudja ellátni feladatát, és vagy bázisos, vagy savas lesz a hűtővíz. Ezt lakmuszpapír segítségével lehet legkönnyebben kideríteni (állat kereskedésekben kapható, akváriumok számára készül).
Cserekor a legjobb ha fele desztillált víz, fele fagyállót öntünk (esetleg 70% fagyálló 30% desztillált víz). Ha könnyen hozzáférünk, akkor a termosztátot is vegyük ki, és ha szükséges akkor cseréljük.


Gyútógyertya ellenőrzése:  Ha használtan vásárolunk autót, akkor mindenféleképp ellenőrizzük. Sokszor a tulajdonosok megfeledkeznek erről, és csak akkor gondolnak rá, mikor már valami gond jön elő. Az elektróda közt ha túl nagy a távolság, akkor nem fog tudni megfelelő erősségű szikrát adni, gyengül a motor, kihagy, fogyasztás megnövekszik, stb. A cseréje egyszerű a legtöbb esetben, és csupán egy gyertyakulcs szükséges. A gyertya elektródája sokmindent elárul a motor működéséről, és állapotáról. 60.000 km után ellenőrizzük.


Váltóolaj cseréje: Kevés ember gondol erre, pedig ajánlott cserélni 100.000 km után. A gyártók természetesen nem mondják, hogy cserélni kell a váltó olaját (manuális, és automata váltónál egyaránt), pedig kell. Minden olaj egy idő után, a hő miatt lebomlik, és cserére szorul. A manuálisnál, van egy leengedő, és egy betöltő csavar. Az automátánál sokszor az olajedényt le kell venni ( ha van szűrő akkor cseréljük azt is). 


Akkumulátor ellenőrzése: A mai autók mind számítógép vezéreltek. Ha nincs megfelelő feszültség, akkor nem fog megfelelően működni, sőt akár meg is hibásodhat. Nézzük meg, hogy a csatlakozások állapotát, ha korróziót látunk, akkor tisztítsuk meg (léteznek speciális tisztító kefék erre). Évente egyszer-kétszer teszteltessük le az akkumulátorunkat, hogy milyen állapotban van, vannak olyan helyek ahol ezt ingyen megteszik, esetleg minimális összegért. Internetről mi is be tudunk szerezni ilyet. Ha gondozásos akkumulátorunk van, akkor a folyadék szintjét nézzük meg, és ha kell öntsünk utána desztillált vizet (a cellák legyenek ellepve).

Az akkumulátor tesztelő készülékek segítségével gyorsan kiderűl, ha gond van!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése