A gyújtógyertya a benzinüzemű
autók motorjaiban alkalmazzák, és nagyon fontos szerepet játszik abban hogy az
autónk motorja hogyan működik. A gyújtótekercs által felhalmozott energiát a
gyújtógyertya vezeti az égéstérbe és a nagyfeszültség hatására a gyertya
elektródái közt szikra keletkezik, ami az összesűrített benzin levegő keveréket
lángra lobbantja. Számos követelménynek kell eleget tennie, és igen komoly
igénybevételnek van kitéve: magas hőmérséklet (1000 °C -ig), nagy nyomásigadozások
(80 bar-ig), stb.
![]() |
Alacsony és magas hőértékű gyújtógyerta (forrás: iwk.hu) |
A hőérték az egyik legfontosabb
tulajdonsága a gyújtógyertyának. Ha a gyertya hőmérséklete túl alacsony akkor
nem fog tudni megfelelően öntisztúlni, és a lerakodások miatt gyújtáskimaradás
veszélye fennáll. Ha a gyertya hőmérséklete túl magas, akkor előgyújtás
keletkezik a túl forró részek miatt, a gyertya tönkremegy és a motor is
károsodik.
A meleg (alacsony hőértékű) és a
hideg (magas hőértékű) gyújtógyertya közti különbség lényegében az, hogy a meleg
gyertya alacsonyabb hőmérsékletnél éri el a működési hőmérsékletet mint a hideg
gyertya mivel kevesebb hőt vezet el. Viszont a meleg gyertya könnyebben túl tud hevülni.
Egyre népszerűbbek az un. irídium gyertyák. Ez annak az oka, hogy az irídium keményebb anyag mint a platina, nikkel és a réz, ezért ezeknek a típusú gyertyáknak az élettartamuk hosszabb, viszont csak azokban az autók motorjaiban lehet őket alkalmazni melyek erre lettek tervezve! Csak azért mert az eladó azt mondja, hogy az irídium gyertyák a legmodernebb gyertyák, még nem jelenti azt hogy minden autóhoz ez a legmegfelelőbb. Sokan meg arra panaszkodnak, hogy kopogni kezd a motor (öngyulladás), és ez károsítja. A gyártók sok időd töltenek a megfelelő gyertya megtervezésére. Mivel minden motor más, ezért nem lehet minden motorhoz ugyanazt a gyújtógyertyát használni, mivel miden egyes gyertya jellemzői különböznek. A gyertyák jellemzői a hőérték, elektródák távolsága és helyzete az égéstérben. Nem jelenti azt ugyan, hogy más fajtát nem birunk kipróbálni. Ekkor azonban figyelembe kell venni, hogy az elektróda távolság, és kialakítása miatt, a gyújtást is állítani kell. Ez régi (hagyományos) gyújtással szerelt autókon manuálisan, a többin az autó vezérlő elektronikája kell, hogy állítson. Ez időbe telik.
A gyertyák meghúzni nyomatékai a menet átmérője szerint a következők:
![]() |
Különböző kialakítású gyújtógyetyák (forrás: brisk.rs) |
Sok fajtájú gyertya létezik. Köztük van olyan mely hosszabb élettartamot, nagyobb teljesítmény, alacsonyabb
üzemanyag fogyasztást, kisebb káros anyag kibocsájtást ígér. Ebben az esetben
mégis melyiket válasszam teszi fel a kérdést a vásárló? A válasz egyszerű. Azt
a gyújtógyertyát vegyük meg az autónkba, melyre tervezve lett. Az már nem számít,
hogy melyik gyártótól van ha az minőséges (NGK, Bosch, Denso, stb.). A nem
megfelelő gyertya problémákat fog okozni, jobbik esetben nem fog semmi se
változni, rosszabbik esetben a motor károsodik és a gyújtásrendszer
meghibásodik.
Egyre népszerűbbek az un. irídium gyertyák. Ez annak az oka, hogy az irídium keményebb anyag mint a platina, nikkel és a réz, ezért ezeknek a típusú gyertyáknak az élettartamuk hosszabb, viszont csak azokban az autók motorjaiban lehet őket alkalmazni melyek erre lettek tervezve! Csak azért mert az eladó azt mondja, hogy az irídium gyertyák a legmodernebb gyertyák, még nem jelenti azt hogy minden autóhoz ez a legmegfelelőbb. Sokan meg arra panaszkodnak, hogy kopogni kezd a motor (öngyulladás), és ez károsítja. A gyártók sok időd töltenek a megfelelő gyertya megtervezésére. Mivel minden motor más, ezért nem lehet minden motorhoz ugyanazt a gyújtógyertyát használni, mivel miden egyes gyertya jellemzői különböznek. A gyertyák jellemzői a hőérték, elektródák távolsága és helyzete az égéstérben. Nem jelenti azt ugyan, hogy más fajtát nem birunk kipróbálni. Ekkor azonban figyelembe kell venni, hogy az elektróda távolság, és kialakítása miatt, a gyújtást is állítani kell. Ez régi (hagyományos) gyújtással szerelt autókon manuálisan, a többin az autó vezérlő elektronikája kell, hogy állítson. Ez időbe telik.
![]() |
Elektromos vezetőképesség (forrás: briskusa.com) |
Egy bizonyos megtett kilométer után a gyújtógyertyát cserélni kell, mivel üzemelés alatt a gyertya elektróda távolsága növekedni fog. Ha nem cseéljük időben, akkor akár a gyujtásrendszer meghibásodásához vezet. Az elektróda távolság növekedésével a feszültség is növekedni fog, hogy szikra tudjon keletkezni, és ha ez túl sokáig tart, akkor a rendszer meghibásodik a túl nagy terhelés miatt.
A gyertyák arra is jók, hogy a motor állapotáról adjon információt. A motorból kivett gyertya akkor jó, ha barna vagy világos szürke színű. Ha mondjuk fekete, akkor az a túlzott üzemanyag fogyasztást jelenti, vagy nem tud megfelelően öntisztúlni. A túl fényes gyertya pedig a túlmelegedés miatt van, vagy túl kevés üzemanyagot kap. Ha azt látjuk hogy tele van lerakodással, akkor az túlzott olajégetésre, rossz minőségű üzemanyagra, vagy nincs jól beállítva a gyújtás jellemző.
A gyertya cseréjekor a legfontosabb szabály, hogy csakis hideg motornál szabad cserélni! Különösen igaz ez az alumínium hengerfej esetében, mivel az alumínium puhább anyag az acélnál. Meleg motor esetében a menet könnyebben megsérül, és a javítás sok esetben a hengerfej cseréjével lehet orvosolni csak. Ha nem vagyunk biztosa benne hogy mennyire kell meghúzni a gyújtógyertyát akkor nyomatékkulcsot használjunk, és a gyártó által előírt nyomatékra húzzuk meg! A nem megfelelően meghúzott gyertya számost problémát tud okozni. Becsavaráskor ügyeljük arra hogy a gyertya megfelelően lett becsavarva, csak ezután húzzuk meg gyertyakulcsal! A menetet semmilyen berágódás elleni anyaggal nem kell bekenni, ugyanis a mai gyertyák menete már alapból úgy készülnek hogy a menet berágódás elleni védőréteggel van ellátva (pl. cinkkel).
A gyertyák arra is jók, hogy a motor állapotáról adjon információt. A motorból kivett gyertya akkor jó, ha barna vagy világos szürke színű. Ha mondjuk fekete, akkor az a túlzott üzemanyag fogyasztást jelenti, vagy nem tud megfelelően öntisztúlni. A túl fényes gyertya pedig a túlmelegedés miatt van, vagy túl kevés üzemanyagot kap. Ha azt látjuk hogy tele van lerakodással, akkor az túlzott olajégetésre, rossz minőségű üzemanyagra, vagy nincs jól beállítva a gyújtás jellemző.
![]() |
Gyertya állapotai hőmérséklet szerint (forrás: ngksparkplugs.co.za) |
A gyertya cseréjekor a legfontosabb szabály, hogy csakis hideg motornál szabad cserélni! Különösen igaz ez az alumínium hengerfej esetében, mivel az alumínium puhább anyag az acélnál. Meleg motor esetében a menet könnyebben megsérül, és a javítás sok esetben a hengerfej cseréjével lehet orvosolni csak. Ha nem vagyunk biztosa benne hogy mennyire kell meghúzni a gyújtógyertyát akkor nyomatékkulcsot használjunk, és a gyártó által előírt nyomatékra húzzuk meg! A nem megfelelően meghúzott gyertya számost problémát tud okozni. Becsavaráskor ügyeljük arra hogy a gyertya megfelelően lett becsavarva, csak ezután húzzuk meg gyertyakulcsal! A menetet semmilyen berágódás elleni anyaggal nem kell bekenni, ugyanis a mai gyertyák menete már alapból úgy készülnek hogy a menet berágódás elleni védőréteggel van ellátva (pl. cinkkel).
- 18 mm: 35 - 45 Nm
- 14 mm: 25 - 30 Nm
- 12 mm: 15 - 20 Nm
- 10 mm: 10 - 12 Nm
- 8 mm: 8 - 10 Nm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése