2018. június 1., péntek

Milyen üzemanyagot vegyünk?

Számos benzinkúton kapható az alap 95-ös benzin, és a dízel mellett drágább, de jobb teljesítményt,fogyasztást és a motor hosszabb élettartamát ígérő üzemanyagok. Ezek az üzemanyagok több adalékot tartalmaznak mint az alap változat, viszont többet is kérnek tőle cserébe. A kérdés az, hogy meg-e éri nekünk fogyasztóknak a drágább változatot a gépjárművünk tartályába tölteni, avagy jobban járunk ha csak a sima üzemanyagért fizetünk? Először is jó tudni, hogy a mai gépjárművek az alap üzemanyagra lettek tervezve, ráadásul nemzetközi szabvány létezik, hogy az üzemanyagban mennyi és milyen adalék kötelező. Ez elsősorban a károsanyag kibocsájtás csökkentése miatt van. Sokan nem tudják, hogy az európai szabványú üzemanyagban 5%-a biokomponest kell tartalmaznia. Ez a benzin esetében etanol, a dízel esetében pedig biodízelt.

Sima és adalékolt üzemanyagok egy Szerbia kútnál

Ebből kifolyólag simán gondolhatná azt az ember, hogy teljesen fölösleges a drágább változatot a tankba tölteni. Az igazság az, hogy ennél azért bonyolultabb a helyzet. Elsősorban az autók motorja más és más kialakítású, így más és más adalék mellett tudják a lehető legjobb teljesítmény, fogyasztást hozni. másodszorra pedig ha csak rövid utakon használjuk, akkor a motor égésterében lerakódások keletkezhetnek, és nem tud kitisztulni, mivel a működési ideje legnagyobb részét nem üzem meleg állapotban történik. Ha túl sok a lerakodás a motor égésterében, az a kompressziót is megnöveli mely problémákat is okozhat.
A gyártók azt próbálják nekünk fogyasztóknak mondani, hogy a magasabb oktánszámú illetve cetánszámú üzemanyag jobb az autónknak. Igaz ez? Nem feltétlenül. Egy hagyományos szívós benzines motor, mely a normál üzemanyagra lett tervezve, nem tudná kihasználni ezek adta lehetőségeket. Más a helyzet a turbós, illetve a sport autók esetében, bár a vezérlő elektronikának hála az alap üzemanyag se okoz gondot. De ezeknél a prémium üzemanyag magasabb oktán/cetán  jobb gyorsulást, teljesítményt és alacsonyabb fogyasztást eredményes. A hagyományos porlasztóval szerelt autók, melyek 98-as ólmozott üzemanyagot ír elő a gyártó, kifejezetten ajánlott ezt használni.


Mol üzemanyagai (evo plus az adalékolt) forrás: bumm.sk
  
Most hogy tisztában vagyunk azzal, hogy elméletileg szükségtelen az adalékolt üzemanyag használata, akkor miért mondják sokat, hogy ő autójuk sokkal jobban ezzel meg ezzel? Az igazság az, hogy ezek autók zöme viszonylag öreg, sokat futott autók. Üzemanyag rendszerükben, illetve a motorban lerakódások lehetnek, melyek csökkentik a teljesítményt, növelik a fogyasztást, könnyebben indul, stb. A prémium üzemanyagok adalékainak köszönhetően ezek a lerakódások feloldódnak, és az égéstérben elégnek. Sajnos  ha  a rendszer már kitisztult, nem fog extra teljesítmény nyújtani. Vagyis mondhatjuk úgy, hogy tudna, de nem biztos hogy ki fog fizetődni. Ezért ajánlott vegyesen használni az alap üzemanyag mellett. Különösen akkor tud a leghatékonyabban tísztitani, ha magasabb fordulaton működik a motor (autópálya), hogy pontosan mi az oka ami miatt a drágább üzemanyagokkal jobban megy az autó, arról lehet vitatkozni. Lehetnek olyan súrlódás csökkentő adalékok, illetve égést segítő is ami egy picit segíthet, de lehet hogy nem is fogjuk nagyon érezni. Fizikailag ugyanis, hogy nagyobb teljesítményt érjünk el, csak nagyobb energia sűrűségű üzemanyagokkal érhető el. Ezt azonban egy gyártó se fogja meghúzni, mert ez nagyobb igénybevételt fog eredményezni, ami tönkre is teheti autónk erőforrását.

Mol V-Guard ólomhelyettesítő és STP Power Booster oktán és tisztító adalék
Adalékot tudunk külön is vásárolni, és tankolás előtt a tartályba önteni, majd rá az alap üzemanyag. Ezeknek a csomagolásán számos előnyét tüntetik fel, a kérdés azonban az, hogy szükség van erre egyantalán, vagy csak a pénzünket pocsékoljuk? A válasz egyszerű. Próbáljuk ki! Nem fogunk csődbe menni ha egyszer kipróbáljuk. Bár itt is az a helyzet, hogy csak abban az esetben tudna segíteni nekünk (elvileg) ha az üzemanyag rendszerünkben lerakódások vannak, más esetben valószínűleg nem fog plusz lóerőt kapni a motor. Más a helyzet a sport vagy turbóval szerelt autóknál. Ezeknél az oktánt/cetánt növelő adalékok akár plusz teljesítményt, és kisebb fogyasztást hozhat. Az már más kérdés, hogy egyantalán megéri-e. Az olyan adalékok melyek csak azt ígérik, hogy megakadályozzák hogy lerakódások keletkezzenek, de nem távolítja el a már meglévő lerakódásokat, minden tankoláskor az üzemanyaghoz kell adni. Ezért vigyázzunk, hogy pontosan mit veszünk. Vannak üzemanyag rendszer tisztítók, oktán/cetán növelő adalékok, befecskendező tisztítók stb. Ezen kívül még létezik olyan hogy ólom helyettesítő adalék. Ez az adalékot azonban csak katalizátor nélküli, hagyományos porlasztóval szerelt gépjárműveknek készült, melyeknél a gyártó ólmozott üzemanyagot ír elő. Az ólmot eredetileg azért tették az üzemanyagba, hogy a benzin oktánszámát növelni tudják, illetve egy plusz védőréteget képződött a szelepeknél. A hátránya az, hogy nagyon környezet szennyező, és katalizátoros autókban nem használható. Az ólmot etanollal helyettesítik.
Az üzemanyagok bonyolult összetevőkből áll. Csak azok tudják a pontos összetételét akik részt vettek a fejlesztésében, mivel ezek szigorúan titkosak. Lehetnek benne pl. kerozin, alkohol, kenőanyagok, stb. Ha viszont egy bizonyos üzemanyaggal úgy érezzünk, hogy az autónk jól működik, akkor maradjunk annál, mivel a benne lévő adalékanyag jól működik. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy az összes autónak ez felel meg legjobban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése