A motor vérének is nevezik a
motorolajat. Olaj nélkül a motor pillanatok alatt tönkremegy, viszont fontos
megjegyezni, hogy nem mindegy milyen olaj kerül a motorba. Mikor egy
üzletbe bemegyünk, a bőség zavarában nem tudjuk eldönteni hogy milyen olajat is
vegyünk. Röviden összefoglalom, hogy miket is kell tudnunk a motorolajokról és
hogyan tudjuk eldöntetni, hogy melyiket is válasszuk. Az olajnak a legfontosabb szerepe a kenés, a
motor tisztítása és a hűtés. A gépjárműveknél ásványi, félszintetikus illetve
teljesen szintetikus olajok léteznek. Bonyolult összetételűek és a mai
legkorszerűbb olajokban egyre nagyobb arányban vannak jelen a különféle
adalékok. A flakonokon illetve kannákon a motorolaj viszkozitása, a gyártói
jóváhagyások és az API (amerikai) illetve/vagy ACEA (európai) olaj szabvány
található.
![]() | ||
10W-40 viszkozitású félszintetikus olaj |
A gépjármű kézikönyvében benne van, hogy milyen olajra van
szüksége az autó motorjának, ugyanis nagyon nem mindegy, hogy milyen
viszkozitású illetve benzin vagy dízel motorhoz készült olajat veszünk. Ha a számunkra
nem megfelelő választjuk, azzal tönkre is tehetjük autónk erőforrását. Apropó
viszkozitás... mit is jelent ez pontosan? A viszkozitás annak a belső súrlódásnak
a mértéke, amely a kenőolaj folyásával szembeni ellenállást jelenti, de elég
ha annyit tudunk, hogy azt mutatja, hogy mennyire sűrű az olaj
(nagyon leegyszerűsítve). A Society of Automotive Engineering (SAE) által
felállított osztályozás szerint történik. Vannak egyfokozatú (pl. SAE 10W
(téli), SAE 30(nyári)) és többfokozatú (pl. SAE 15W-40, SAE 5W-30) olajok
melyeket minden évszakban lehet használni az egyfokozatú olajokkal szemben. A
gyártói jóváhagyások az mutatják hogy az olaj mely autógyártó mely
követelményének felel meg ezen felül ( pl. VW 502 (Volkswagen), MB
229.1 (Mercedes-Benz)). Tesztek alatt az olajokat alternatív üzemanyagokkal is
tesztelik, így a legmagasabb követelményeknek megfelelő olajok már etanol
illetve gázüzemnél (LPG, CNG) is használhatóak. Léteznek továbbá hosszú olajcsere
periódusú, úgynevezett long life olajok.
![]() | |||
Osztályozása és mely gyártó mely követelményének felel meg |
Sokan úgy gondolják hogy egy magasabb viszkozitású olajat használva jobban lesz védve a motor, pedig ez nem igaz. Csakis abban az esetben ajánlott az előírtnál magasabb viszkozitású olajat használni ha a motor már jobban el van kopva. Ugyanez igaz, ha alacsonyabb viszkozitásút használunk, mert sokak szerint télen gyorsabban eljut a motor különböző részeihez. Ez nem is hangzik rosszul, csakhogy... ha túl ’’híg’’ az olaj, akkor nem tudja kellő mértékben szétválasztani a súrlódó részeket, sőt még akár olajszivárgást is okozhat, és amúgy is a mai korszerű autóknál már alapból olyan olajat ír elő a gyártó, mely nagyon alacsony hőmérsékletnél is kellően folyékony marad, tehát ostobaság még annál is alacsonyabbat használni. Egy másik tévhit, hogy ha long life olajat használunk, akkor ritkábban kell olajat cserélni... ez nagy hiba! A long life olajjal valóban több km-t lehet lemenni, de csak abban az esetben éri meg, ha egy év alatt több km-t megyünk le, mint amit egy normál csere periódusú olaj kibírna, de ha nem, akkor fölösleges. Egy év elteltével az olajat cserélni kell függetlenül attól, hogy mennyit mentünk le vele!
A következő és talán legfontosabb
kérdés, hogy akkor hogyan tudom kiválasztani a számomra megfelelő
motorolajat? Ezt három módon lehet megtenni. Az első és legegyszerűbb, ha a gépkocsi
kézikönyvében keressük ki, második módszer a google segítségével, a
harmadik pedig ha elmegyünk egy szaküzletbe és megmondjuk az eladónak, hogy
pontosan milyen autónk van és ő a rendszerük segítségével kikeresi a megfelelő
olajat. A lényeg az, hogy mindig olyat vegyünk amely minimum megfelel a követelményeknek,
az nem baj ha túl is teljesíti! Ami a márkát érinti, fölösleges pénzkidobás
megvenni a legdrágább olajat, ha megfelel minden követelménynek akkor nyugodtan
megvehetjük, csak ne valami no name legyen.
Havonta egyszer ajánlott az olajszint
ellenőrzése nivópálca segítségével. Ha a minimum szint alatt van, akkor nem lesz
megfelelő a kenés, ha a maximum fölött van akkor olajat égethet a motor, ami a
katalizátort is károsíthatja. Álló motor esetén ellenőrizzük a szintet, és
ha bárhol a minimum és a maximum szint között van, az jó.
![]() |
Szűrőt is cserélni kell! |
Előbb
vagy utóbb eljön a csere ideje, de mikor is cseréljük ki? A gépkocsi
kézikönyvében a csereintervallumokat is írni szokták. A félszintetikus olajat
8.000 és 10.000 km közt, a szintetikus olajat pedig 10.000 és 15.000 km közt
szokás cserélni vagy évente egyszer. Sokat azt mondják, hogy a mai korszerű
olajok többet is kibírnak, de ezt ne higgyük el és cseréljük ki a kelleténél
hamarabb. Gondoljunk csak bele: egy olajcsere és egy másik használt,
felújított vagy akár új motor ára közti különbség mennyi is. Az olajcsere
olcsó, könnyű és gyors, bárki el tudja végezni otthon is, és sok pénz meg lehet
spórolni is vele.
További tudnivalók:
- Meleg motornál cseréljük az olajat (Vigyázzunk, meg ne égessük magunkat, javasolt 10 percet várni mielőtt elkezdjük).
- Az olaj leeresztése után az olaj leeresztő tömítőgyűrűt cseréljük ki, mielőtt visszacsavarozzuk az olajleeresztő csavart a helyére (Ne szorítsuk rá túlságosan).
- Olajcserekor a szűrőt is cserélni kell, melyet kézzel kell rácsavarni (ha szerszám segítségével szorítjuk rá akkor gondot fog okozni a leszedése legközelebb)!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése