A mai gépjárművekben szinte minden
számítógép vezérel. Az OBD (On Board Diagnosis) folyamatosan ellenőrzi, hogy
minden megfelelően működik-e. Ha hibát észlel, akkor egy felirat, vagy egy
szimbólum jelenik meg műszerfalon, jelezve hogy gond van. Ha ez a helyzet,
akkor is kell tudni, hogy egy kódot tárolt el a rendszer a memóriában ami
segíteni tud a hiba elhárításában. Fontos megjegyezni, hogy a kód önmagában nem
fogja megmondani nekünk, hogy pontosan mi hibásodott meg, csak annyit fog
mondani, hogy milyen hibát észlelt. A motorhibakód lehet komoly, de lehet olyasmi is ami nem is olyan lényeges, és igazából nem hat ki komolyabban a motor működésére. A nagyobb gond akkor van amikor már villogni kezd, de ekkor észre fogjuk venni, hogy a motor erőtlen, sőt akár rángathat is.
![]() |
Ne essünk pánikba (forrás: autonavigator.hu) |
A hibakód egy betűből, és négy
számból áll.
Az első karakter a betű, mely megmondja hogy mely rendszerrel
van a gond.
·
P = Powertrain - hajtáslánc (Motor, váltó és
minden ami a hajtásrendszerrel kapcsolatos)
·
B = Body – karosszéria (Az utastérben belül
található. Pl. kényelmi és biztonsági (SRS-légzsák) rendszerek)
·
C =Chassis – futómű (Az utastérnél kívül
található. Pl. fék (ABS), kormányzás, futómű)
·
U = Undefined – tartalék hely (A
hálózatért/kommunikációért felelős részek általában)
A második karakter egy szám, mely megmondja, hogy egy
általános kódrol van szó, vagy gyári specifikus kódról.
·
0 = általános
·
1 = gyári specifikus kód
A harmadik karakter egy szám, mely megmutatja, hogy melyik
alrendszerben van a hiba.
·
1 = Károsanyag kibocsájtás (üzemanyag vagy
levegő)
·
2 = Befecskendező áramköre (Üzemanyag vagy
levegő)
·
3 = Gyújtás vagy gyújtáskimaradás
·
4 = Károsanyag kibocsájtás szabályzó
·
5 = Sebesség és alapjárat szabályzó
·
6 = Számítógép és kimenő ármakör
·
7 = Váltó
·
8 = Váltó
·
9 és 0 = egyéb
A negyedik és az ötödik szám a rendszer elem azonosítója.
![]() |
Sokat segít a hiba kiderítésében a kód |
Előfordul az, hogy a hibajelző
lámpa ki-be kapcsol, ugyanis tudni kell, hogy a gépjármű számítógépje
folyamatosan ellenőrzi magát, hogy minden rendben működik-e. Mikor ugyan azt a
hibát érzékeli párszor egymás után, bekapcsolja a hibajelző lámpát, figyelmeztetve
minket, hogy hibát észlelt, és egy (vagy több) kód tárolva van a memóriában. Annak
ellenére, hogy hibát érzékelt (vagy annak vélte), újból leelenőrzi, ha nem
érzékelt hibát, akkor kikapcsolja a figyelmeztető lámpát. A kódok ugyanakkor a
memóriában jó ideig tárolva lesznek, és egy hibakódolvasóval megnézhetjük.
![]() |
Különféle diagnosztikai eszközök léteznek |
Nem fog a számítógép minden
problémát észlelni. Vannak olyan részek, melyekről a számítógép nem tud semmit.
Pl. a régebbi autókban nincs benzinnyomás érzékelő, ezért ha az üzemanyagpumpával,
üzemanyagszűrővel, üzemanyagnyomás szabályzó szeleppel van gond, akkor nem lesz
hibakód.
Mi van akkor, ha számos hibakód van tárolva a rendszerben? Ez esetben ajánlott az összesett kitörölni, és lemenni egy tesztvezetésre, ha egy hosszabb út során nem jönnek elő a kódok, akkor nem egy komoly hibával van dolgunk, és ebben az esetben ne költsünk pénzt, hogy egy apró hibát kijavítsanak ami sok esetben nem sikertelenül jár, mivel nehéz ilyen hibákat orvosolni. Azt sem szabad elfelejteni, hogy vannak olyan helyzetek mikor az rendszer tévesen észlel egy hibát. A gyenge akkumulátor, vagy a töltörendszer hibája is okozhat komoly galibát!
Nem minden hibakódkiolvasó tudja
kiolvasni az összes vezérlőből a kódokat. Vannak olyanok melyek, csak a motorral kapcsolatos kódokat, és néhány alapvető adatokat tudnak kiolvasni, és vannak olyanok, melyekkel az összes vezérlőből az összes adatot/kódot kiolvashatjuk, és programozni is lehet.
Még egy valamit fontos megjegyezni. Ha valamivel gond van, akkor a vezérlőegységek többsége inaktív lesz amíg a hiba nincs elhárítva. Ettől persze nem jelenti azt, hogy az autó vezethetetlen lesz. Pl. ha az ABS-el gond van, attól még meg fogunk tudni állni, csak a blokkolni tudnak a fékek, ha erősen fékezünk főleg csúszós útnál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése